Användarvillkor för Vauni AB

Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen (1990:032) samt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) när du handlar hos Vauni AB.

Vauni förbehåller sig rätten, att på egen hand och när som helst, ändra, modifiera, lägga till eller ta bort avsnitt i Användarvillkoren.
Det är ditt ansvar som användare att regelbundet kontrollera om det gjorts ändringar i Användarvillkoren.
Din fortsatta användning av webbsidan efter att ändringar offentliggjorts innebär att du godkänner och samtycker till ändringarna.
Under förutsättning att du följer Användarvillkoren, ger Vauni dig en personlig, icke-exklusiv, icke-överföringsbar och begränsad rätt att besöka och använda webbsidan.

 

Betalningsvillkor
Som kund är du medveten om och accepterar att genomförandet av ett köp på Vauni:s webbsida innebär ett betalningsansvar.

Betalning kan erläggas med kontokort via PayEx eller betalning mot faktura eller delbetalning/konto.
Betalning mot faktura administreras av Klarna AB som i dessa fall ansvarar för kreditbedömning, avisering och mottagande av betalning. Vid försenad betalning utgår avgift för betalningspåminnelse samt dröjsmålsränta enligt Klarna AB:s villkor för faktura och delbetalning/konto. Notera att fordran i dessa fall kommer att överlåtas till Klarna AB och betalning med befriande verkan kan därför bara ske till Klarna AB
på det konto som anges på fakturan. Vauni förbehåller sig rätten att inte i samtliga fall erbjuda alla betalsätt.
Vid betalning via faktura/delbetalning kan en kreditprövning komma att göras.

 

Priser & Betalningsinformation
Priserna på Vauni:s hemsida uppdateras i realtid och visas inklusive moms.
Vauni ger fri frakt på orders inom Sverige.

Vauni AB äger rätt att ändra priser på hemsida och övriga publikationer utan föregående avisering.
Mellan Vauni AB och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits.

Vid oavsiktliga felaktigheter, uppenbara eller andra, såsom sk. förklaringsmisstag eller liknande, avseende pris, produktinformation eller annan uppgift som anges på webbsidan, i mottagningsbekräftelsen eller fakturan, äger Vauni AB alltid rätt att korrigera sådan uppgift varpå ny mottagningsbekräftelse och eventuell faktura skall skickas ut.
Kund äger rätt att avbeställa sin order utan kostnad om korrigeringarna ej accepteras.

Försäljning kan ej ske till omyndig eller beställare under 18 år.

 

Betalning med faktura via Klarna AB
Vauni erbjuder trygg och enkel betalning via Klarna AB.
Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och du betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

-Få alltid hem varan innan du betalar
-Betalningstid – alltid minst 14 dagar
-Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
-Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
-Ladda ner dina fakturor från klarna.se
-Möjlighet till delbetalning
-Betalningsvillkor
Kredittiden för detta köp är 14 dagar från fakturadatum.
Fakturan skickas i samband med leveransen.

Kreditprövning
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas.
Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning
När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång,
erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt göra om din faktura till en flexibel delbetalning.
Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor hos Klarna.
Här hittar du även information om Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60kr och en dröjsmålsränta (25,00 % plus gällande referensränta).
Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Personuppgiftshantering
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation,
kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy,
inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar gällande Klarna, är du välkommen att ringa 08-120 120 10.

 

Betalning med kort via PayEx Solution

Vauni samarbetar även med PayEx Solutions som är certifierade enligt kortindustrins skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).
Dessutom använder Vauni 3D Secure vilket är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för säkra betalningar via Internet.
Du kan alltid känna dig trygg vid handel med kort utställda av VISA eller Mastercard.
När du betalar med kort via PayEx skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos PayEx Solutions där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och
genomför betalningen.
Efter genomförd betalning skickas du vidare till vauni.se där köpet slutförs och en bekräftelse skickas.

 

Leveransinformation
Vauni anlitar DHL som logistiskt ombud.
Order mottagna före klockan 16.00 på produkter som finns i lager expedieras som regel samma dag eller dagen efter.
Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse via epost rubricerat som ordererkännande.
Mottagningsbekräftelsen utgör information om innehållet i beställningen. Order på en “beställningsvara” planeras mot vår produktion och så snart vi får besked från produktionen om ungefärlig leveranstid underrättar vi dig via e-post. Orderbekräftelse med beräknad leveranstid för beställningsvaror skickas endast per e-post och då till den adress du angivit på ordern.

Leveranstid som anges till 2-5 dagar i webbutiken innebär att Vauni AB vanligen kan skicka varan 2 dagar efter beställning.
Lager/Leveransstatus “Beställningsvara” innebär att varan eventuellt har en längre leveranstid, ca 2-8 veckor.
Alla leveranstider är preliminära.

Varor kan ej avhämtas hos Vauni AB.

I samband med att ordern expedieras från Vauni AB:s lager, erhåller du besked via e-post att ordern är på väg tillsammans med spårningslänk från DHL.

Försändelsen levereras med DHLs paket och Pall och endast inom Sverige.
Om din order väger under 20 kg levereras paketet till närmaste DHL utlämningsställe.
Produkter som levereras på pall (kaminer) körs till vald leveransadress och detta sker endast på vardagar, dagtid mellan 08-17.
Vauni erbjuder ej kvällsleveranser.
Du får möjlighet att spåra försändelsen genom DHL’s hemsida och du aviseras per SMS om leveransdag samt tidsfönster.

Vauni AB står för risken för varan tills varan är utlämnad till kund.

Ej utlösta sändningar, vilka gått i retur, debiteras en avgift för att täcka frakt och administration och Vauni AB:s och övriga kostnader. Kan du ej ta emot sändningen, tex vid resa, kontakta Vauni AB snarast för att undvika terminalhyra och extra påminnelseavgifter från speditören vilket debiteras dig.

Observera att om du ångrar ditt köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut varan och därefter returnera den i enlighet med dessa villkor. Se retur och ångerrätt nedan.

 

Transportskador
Det är mycket viktigt att du säkerställer att ditt paket är oskadat när du får det.
Om din leverans är skadad eller du misstänker sådan skada, skall du se till att ombudet/chauffören göra en notering om skadan vid utlämning.
Vid konstaterad skada kan du också vägra att ta emot leveransen.
Konstaterad transportskada ska alltid anmälas till transportören/ombudet och till Vauni på 031-722 79 30 eller contact@vauni.com
Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart till Vauni enligt ovan.
Alla skador måste alltid dokumenteras via foton.
Spara alltid emballaget för ev. reklamation gentemot speditören. Även trasigt gods måste sparas.

 

Ångerrätt
Vid köp av varor från Vauni har du som konsument på sätt som lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp (ångerrätt).
Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att till Vauni lämna eller sända ett meddelande om detta
inom 14 dagar från den dag du tog emot den beställda varan (ångerfristen).

Vill du använda dig av ångerrätten ska du kontakta Vauni, via e-post till contact@vauni.com och uppge ditt order-eller fakturanummer.
för att få instruktioner kring hur varan skall returneras.
Vid utövandet av ångerrätten ska varan återsändas till Vauni inom 14 dagar från att meddelande om utövandet av
ångerrätten lämnades till Vauni.

Du betalar själv eventuell returfrakt vilket kan justeras i samband med utbetalningen.
Alla returer ska ske i originalemballage och du ansvarar för risken vid returfrakt, tex att produkten skadas eller kommer bort under frakt.
Varor som levererats på pall måste lastas på pall för att undvika att varan skadas under transporten.

Vauni förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera full kostnad för saknade samt skadade detaljer.

Det belopp som du betalat för returnerad vara återbetalas senast inom 14 dagar ifrån mottagandet av ditt meddelande om utövande av ångerrätten, förutsatt att Vauni inom denna tid fått varan i retur och hunnit undersöka den.
Återbetalning kan ske på annat sätt än på det sätt som betalningen erlades.

Du har alltid rätt att undersöka varan i den utsträckning som krävs för att fastställa varans egenskaper och dess funktion.
Du kan dock bli skyldig att ersätta Vauni för varans värdeminskning om varan har använts eller hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Sådant prisavdrag kan uppgå till varans totala pris.

 

Garanti
Samtliga Vaunis produkter säljs med ett (1) års garanti.
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans.
Sådana fel skall konstateras och bekräftas av Vauni AB och Vauni äger rätt att erbjuda dig fri reparation, alternativt en ny produkt.
I de fall produkten inte är behäftad med ett garantifel äger Vauni rätten att debitera dig för undersökningskostnaden.
Är felet orsakat av felaktig installation, montering, handhavande eller liknande debiteras du för reparationskostnader.
Du bör undersöka alla varor noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria, fungerar som de ska, samt har förväntade egenskaper.
Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation eller annan konfigurering av produkten.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis.
Behåll detta dokument eftersom det krävs ifall garantirätten behöver utnyttjas.

 

Reklamation
Önskar du göra gällande fel i beställd vara ska du inom skälig tid från att felet upptäcktes, eller borde ha upptäckts, kontakta Vauni.
Reklamation får inte ske senare än 1 år efter mottagandet av en vara.

En reklamation görs via email till contact@vauni.com, uppge order eller fakturanummer samt beskrivning av felet på produkten.
Varan äger rätt att bestämma om varan skall returneras.

Om en reklamation godkänts och varan returnerats kompenserar Vauni dig i enlighet med reglerna i konsumentköplagen (1990:932). Detta kan ske genom reparation av befintlig produkt, genom en ny likvärdig produkt eller genom att du återfår din betalning för produkten.

Vauni kontrollerar/testar insända varor i enlighet med den felbeskrivning som du uppgivit, det är därför en fördel om den är så utförlig som möjligt.
Om varan befinns vara felfri debiteras en avgift för felsökning och frakt för att täcka Vaunis kostnader för returen.

 

Retur
Returer (med anledning av utnyttjande av ångerrätt, eller på grund av reklamation) ska återsändas i originalförpackning. Efter kontakt med Vauni kan annan för produkten lämplig förpackning godkännas.
Varor som levererats på pall måste, om de returneras, lastas på pall för att undvika att varan skadas under transporten.
Eventuella transportskador till följd av bristfällig förpackning debiteras dig.

Kontakta Vauni, på tel.031-722 79 30 eller contact@vauni.com för att få fraktsedel för din retur skickad till din e-post.

Vid utnyttjande av ångerrätt samt vid reklamation har du ansvar för returen tills dess att den kommit Vauni tillhanda.
Vid godkänd reklamation erhåller du dock ersättning för betald fraktkostnad.

Returer skickas till följande adress:
Vauni AB
c/o Exmo AB
Västra Götgatan 4
334 32 Anderstorp

 

Företagsinformation

Vauni AB
Kabelgatan 2M
434 37 Kungsbacka
Organisationsnummer: 556719-7008
E-postadress: contact@vauni.com