Användarvillkor för Vauni AB

Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen (1990:032) samt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) när du handlar hos Vauni AB.

Priser

Priserna på Vauni AB:s hemsida visas inklusive mervärdesskatt (moms) för marknader inom EU. Vauni äger rätt att ändra angivna priser på hemsida och övriga publikationer utan föregående avisering. Vauni tillämpar fri frakt på samtliga ordrar inom Sverige, EU och Norge. För övriga marknader tillkommer en fraktavgift. Försäljning kan ej ske till omyndig eller beställare under 18 år.

Betalningssätt

I samarbete med Klarna erbjuder vi:

  • Faktura
  • Delbetalning 3-36 månader
  • Klarna Konto
  • Direktbanksbetalning via SEB, Handelsbanken, Swedbank och Nordea
  • Kortbetalning med PayEx Solutions (Bank och Kreditkort)

Vi samarbetar även med PayEx Solutions som är certifierade enligt kortindustrins skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Dessutom använder vi 3D Secure vilket är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för säkra betalningar via Internet. Som kund kan du alltid känna dig trygg vid handel med kort utställda av VISA eller Mastercard. När du betalar med kort hos oss skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos PayEx Solutions där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. Efter genomförd betalning skickas du vidare till vauni.com där köpet slutförs och en bekräftelse skickas.

Faktura
Som kund har du även att möjlighet att handla mot förskottsfaktura. För att betala mot förskottsfaktura tar du kontakt med Vauni via telefon: 031-722 79 30 eller email till contact@vauni.com. En elektronisk faktura skickas till e-postadress angiven av kunden och fungerar som orderbekräftelse. Betalning sker med vanlig banköverföring till angivet Bankgironummer (IBAN/BIC vid internationella överföringar) och bekräftas elektroniskt när betalningen registrerats i Vaunis system, vilket kan ta upp till 5 bankdagar.

Tillåt upp till 24-timmars handläggningstid vid beställning av faktura normala arbetsveckor. En administrativ avgift på 90 SEK exklusive moms tillkommer om du väljer att betala mot faktura.

Leveransvillkor

Vauni anlitar DHL som logistiskt ombud.

Leveranstid
Normal leveranstid är 7-10 arbetsdagar efter mottagen beställning. För varor som inte finns i lager, utan tillverkas direkt emot order är leveranstiden 4-8 veckor efter mottagen beställning. Om en leverans inte kan ske på grund av att varorna inte finns på lager eller om den blir försenad av andra orsaker får du ett meddelande om detta senast 30 dagar efter du gjort beställningen. Information kring aktuell lagerstatus för respektive produkt finner du på vår hemsida.

Fraktkostnad
Vauni tillämpar fri frakt på samtliga ordrar inom Sverige, EU och Norge. För övriga marknader tillkommer en fraktavgift.

Leveranssätt
– Aviserad palleverans
Order av fristående samt väggmonterade kaminer levereras stående på EUR-pall via DHL. När produkten/produkterna har ankommit till DHL aviseras du per telefon om leveransdag samt tidsfönster. Leverans sker på vardagar mellan 08.00-17.00 och det finns möjlighet att spåra försändelsen genom DHL’s hemsida.

– Aviserad paketleverans
Order av etanolbrännare och bränsle omfattas av paketleverans. När produkten/produkterna har ankommit till DHL aviseras du per telefon om leveransdag samt tidsfönster. Leverans sker på vardagar mellan 08.00 – 17.00 och det finns möjlighet att spåra försändelsen genom DHLs hemsida.

Transportskador
Om produkten har synliga skador vid leverans skall detta anmälas direkt till chauffören. Därefter skall skadan anmälas till Vaunis kundtjänst genom att meddelande skickas till order@vauni.com. För att vi skall godkänna en reklamation skall emballaget kontrolleras så fort du tar emot produkten. Spara alltid emballaget för ev. reklamation gentemot speditören. Även trasigt gods måste sparas.

Ångerrätt och återbetalning

Som kund hos oss har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa ifrån den dag du tagit emot varan ifrån oss. För att ångerrätten skall gälla måste produkten vara i väsentligen oförändrat skick. Väsentligt oförändrat skick innebär bland annat att eldstaden inte får eldas i samt att orginalemballaget skall vara oskadat. Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Vill du använda dig av ångerrätten rekommenderas du kontakta Vaunis kundservice på contact@vauni.com, uppge order- eller fakturanummer för att få instruktioner kring hur varan skall returneras. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 30 dagar. Som kund betalar du själv eventuell returfrakt vilket justeras i samband med utbetalningen av dina pengar. Produkten ska alltid returneras i originalemballage och konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Varor som levererats på pall måste lastas på pall för att undvika att varan skadas under transporten.

Vauni förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för saknade samt skadade detaljer.

Garanti och reklamationsrätt

Garanti
Samtliga Vaunis produkter säljs med ett (1) års garanti. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Dessa fel skall konstateras av Vauni AB varav du som kund får en fri reparation, alternativt en ny produkt samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Ifall produkten inte är behäftad med ett garantifel har vi rätten att debitera dig för undersökningskostnaden. Är felet orsakat av felaktig installation, montering, handhavandefel eller liknande debiteras du för reparationskostnader.

Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Behåll detta dokument eftersom det krävs ifall garantirätten behöver utnyttjas.

Observera att reklamationsrätten ej gäller för företag.

Reklamationsrätt
På samtliga varor har du enligt Konsumentköplagen lagstadgad reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Vid reklamation bör du kontakta Vaunis kundtjänst via e-post på contact@vauni.com och uppge order eller fakturanummer samt beskrivning av felet på produkten.

Personuppgifter och sekretess

Du skall alltid känna dig trygg när du handlar hos Vauni.

Betalningssäkerhet
Vid handel hos Vauni erbjuds du som kund en säker handel via Klarna där du får ett köparskydd mellan dig och Klarna. Syftet med Klarnas köparskydd är att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar av e-butiker likt Vauni som samarbetar med Klarna, eftersom du alltid kan vända dig till Klarna om du får problem med ditt köp.

Läs gärna mer på Klarnas websida,  www.klarna.com/se/koparskydd

Vauni erbjuder dig också en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med PayEx Solutions. När kortbetalningen sker skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos PayEx Solutions där dina kortuppgifter tryggt fylls i och betalningen genomförs. Genom detta förfarande hanterar Vauni aldrig dina kortuppgifter.

PayEx Solutions är en ledande leverantör av betaltjänster via Internet och är PCI-DSS-certifierad av kortindustrin (bland andra VISA och MasterCard). PCI-DSS står för Payment Card Industry Data Security Standard och är ett omfattande program som syftar till att öka datasäkerheten hos samtliga parter som lagrar, processar eller överför kortdata, enligt kortföretagens skärpta krav.

För mer information se: www.payex.se

Personuppgifter
Vid beställning av produkter uppger du personuppgifter såsom namn, adress och personnummer. Samtidigt godkänner du att vi sparar dina uppgifter för att kunna fullfölja våra åtaganden emot dig. Utöver detta dokumenterar vi dessutom viss kommunikation som vi har via e-post för att ge dig en ökad service samt assistera uppföljning av ärenden.

Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få utdrag om den information som vi har registrerat om dig.

När du handla med Klarna kan du känna dig trygg med att Klarna hanterar dina personuppgifter med största dataskyddssäkerheten genom hela köpprocessen.
Klarna har ett registrerat personuppgiftsombud samt certifierade dataskyddsspecialister på plats för att säkerställa att dina personuppgifter är säkra i alla situationer och genom hela köpprocessen. Klarnas dataskyddsspecialister är särskilt utbildade för att säkerställa att informationen alltid hanteras på ett korrekt och tryggt sätt.
De har även tekniska system för att upptäcka och förhindra att någon obehörig försöker utnyttja dina personuppgifter genom oss.

Vi kommer aldrig lämna ut uppgifter om dig till tredje part. Om du vid beställning kryssat för nyhetsbrev kommer detta skickas till dig via e-post. Nyhetsbrevet går enkelt att avregistrera sig ifrån via en länk i själva meddelandet. Vänligen kontakta kundtjänst på contact@vauni.com ifall du har några frågor eller funderingar kring vår hantering av personuppgifter.

Företagsinformation

Vauni AB
Kabelgatan 2M
434 37 Kungsbacka
Organisationsnummer: 556719-7008
E-postadress: contact@vauni.com